شاززز

شما در حال مشاهده بلاگ قدیمی شاززز هستین! سایت جدید به آدرس shaazzz.ir در دسترسه.
شاززز

اینجا وبسایت آزاد المپیاد کامپیوتره! ;)
واسه ی همه ی سطوح از تازه کارها تا طلای جهانی!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۳
ارديبهشت
به نام او.

سلام بچه ها. خوبین؟ خوشین؟ 

کم کم داریم به مرحله سه نزدیک میشیم. احتمال 99% قراره که شاززز امسال چند تا آزمون بگیره ولی زمانش به این زودی ها نیست. شما سعی کنید برید حسابی کد بزنید. هیچی بهتر از کد زدن نیست. اونایی که برنامه نویسی هم بلد نیستن چیزی که زیاده کتاب و جزوه روی اینترنت و توی کتاب فروشی ها. مثلا جزوه های خود شاززز هست و یا مثلا این سایتی که آدرسشو زدم الان :-سوت  http://irprogramming.ir

واسه کد زدن هم که سایت تا دلتون بخواد هست و کلی سوال متنوع داره. انقد توی شاززز ازین سایتا گفتن که دیگه بیخوده من هم اسم سایت بدم.

فعلن تا بعد...



نوشته شده توسط دانیال مهرجردی(سابق) در سه شنبه ۲۴ اردیبهشت۱۳۹۲ و ساعت 17:18 |
  • شااززز منگولیا
۱۰
ارديبهشت
به نام خدا.

سلام بچه ها. این کلیدی هست که شاززز آماده کرده برای روز اول تستی. امیدوارم کلید ما درست باشه. احتمالا جواب خیلی از سوالا درست خواهد بود. اگه که به نظرتون جواب سوالی غلط میومد میل بزنید به شاززز ما میخونیم راه حلتون رو. پاسخ نامه تشریحی هم هر وقت آماده شد میذاریم. 

1) 48
2) 55
3) 10
4) 4
5) 6!
6) 46
7) 7
8) 2 * 3^5
9) 4
10) C(8,4)^2
11) 57 / 128
12) 6
13) 2
14) 10!/5!
15) C(10,5)
16) 342
17) 16
18) 9
19) 6
20) 5

________________________________________________________________________________________________________

خب الان آزمون تموم شده و فکر کردن بهش هیچ فایده ای نداره. اول دوما برن شروع کنن به کد زدن مستقل ازین که چی کار کردی توی آزمون. سوما هم یک برنامه ریزی درست بکنن و هم نهایی بخونن هم کد بزنن تا رستگار شن. سعی میکنم اولین وقتی که داشتم فکر کنم روی سوالای تشریحی و یک پاسخ نامه ای راهنمایی ای چیزی بذارم.

از آقایان محمد مهدی جهان آرا ,مهرداد میری ,آرمان کریمی و خانم ها بهار سلامتیان و کیمیا همتی به خاطر اینکه منو کمک کردن ممنونم. اینم یک پاسخ نامه یا راهنما برا سوالا :دی

____________________________________________________________________________________________

سوال اول:

قسمت الف: میخواهیم ثابت کنیم:

D(A,C)

فرض کنید که A,C در مکان X ام با هم تفاوت داشته باشند. اکنون B یا با A و یا با C و یا به هردو در مکان X ام متفاوت خواهد بود.

قسمت ب: میخواهیم ثابت کنیم یکی از رشته ها مانند P وجود دارد که:

Min : رشته ای که D آن کمینه شود

D(Min)

طرف چپ که واضح است طبق تعریف Min.

برای طرف راست, رشته ای رو از بین pi ها در نظر بگیرید که فاصلش از Min کمترین باشه و اسمش رو X بذارین. حالا ثابت کنید که به ازای هر رشته ی دیگه از بین pi ها نامساوی زیر برقراره:

D(X,pi)

__________________________________________________________________________________________________

سوال دوم:

سوال دوم را به سوال زیر تبدیل کنید:

یک دنباله از اعداد دارید که a1,a2,...,an هستند. شما k مرحله الگوریتم زیر را بر روی آن ها انجام میدهید:

فرض کنید که روی خانه ی i ام ایستاده اید. در ابتدا نیز بر روی خانه ی 1 ام ایستاده اید. اگر ai > ai+1 جای ai,ai+1 را عوض کنید. حال بر روی خانه ی i+1 بایستید. تا جایی این کار را انجام دهید که i

اکنون ما تعداد جایگشت هایی را میخواهیم که با انجام k بار الگوریتم بالا مرتب شوند.

حال میدانیم اگر عدد 1 ما در مکانی جلوتر از k + 1 باشد به مکان اول دنباله نمیرسد. چرا؟
پس برای 1, k + 1 مکان خوب وجود دارد. برای 2, k + 1 مکان خوب وجود دارد .... برای n - k هم k + 1 مکان خوب وجود دارد. برای n - k + 1 تا n  نیز به تعداد خانه های خالی مکان خوب داریم.

پس در کل جواب برابر است با:

( (k + 1) ^ (n - k) ) * (k!)                           k n!                                                            k >= n
______________________________________________________________________________________________

سوال سوم:

قطر فرعی: خانه ی های روی قطر بالا سمت راست به پایین سمت چپ یک مربع,قطر فرعی را تشکیل میدهند.

تعریف مربع خوب: به مربعی خوب میگوییم که شکلات های قطر فرعی آن,خورده نشده باشند و اگر شکلات خانه ی X این مربع خورده شده باشد,شکلات خانه ی متقارن X نسبت به قطر فرعی نیز خورده شده باشد.

میخواهیم ثابت کنیم که مربع های خوب را نفر دوم میبرد.

روی n استقرا بزنید.

حال اگر نفر اول در خال خوردن شکلات های یک مربع مثل مربع X بود حالات زیر را در نظر بگیرید.

1. مربع X شامل یکی از خانه های قطر فرعی یا یکی از خانه های مجاور قطر فرعی میباشد.
2. مربع X شامل هیچ یک از خانه های قطر فرعی یا مجاور قطر فرعی نیست.

حالت 1: اکنون یا میتوان به یک مربع خوب دیگر رسید و یا نفر اول کل شکلات های جدول را خورده است. (چرا؟)
حالت 2: نفر دوم نیز مربع X_ را انتخاب میکند که این مربع متقارن است با مربع X نسبت به قطر فرعی. ( چرا حتما شکلات دارد؟ )
_____________________________________________________________________________________________________

سوال چهارم:

قسمت الف: یک جدول که دارای 99! سطر و 1392 ستون است را در نظر بگیرید. اکنون خانه ی i,j این جدول را یک کنید اگر که در جایگشت با مدل i,عدد روی کارت با شماره ی j با خودش برابر باشد. حال دو گونه شماری بزنید...

قسمت ب: دسته های اول را یک سری دسته با 99 تا کارت , یک دسته با 20 کارت (فکر کنم) , و بقیه را با 1 کارت تقسیم کنید. در دسته بندی جدید در دسته ی اول خود از هر کدام از دسته های قدیمی یک کارت بگذارید. و بقیه را دلخواه دسته بندی کنید. اکنون ثابت کنید 15 رنگ بیشتر نمیشود.
_____________________________________________________________________________________________________

سوال پنجم:

قسمت الف: استقرا بزنید. برای nk تا راس گرافتان را بسازید. اکنون یک خوشه با k راس اضافه کنید. حال یکی از راس های خوشه ی جدید را نادیده بگیرید و بقیه راس های این خوشه را به همه ی راس های گراف nk راسی فرض وصل کنید. ثابت کنید این گراف دسته بندی یکتا دارد و تعداد یال های آن نیز برابر عدد مورد نظر در سوال است.

قسمت ب: فرض کنید یک دسته یندی یکتا وجود داشته باشد. اکنون آن دسته بندی را در نظر بگیرید. حال ثابت کنید دو دسته مثل X,Y وجود دارند که بین این دو دسته بیش از k^2 - k یال است. اکنون ثابت کنید راس هایی مثل x در X و y در Y وجود دارند که x به همه ی راس های Y وصل است و y به همه ی راس های X. حال جای راس های x,y را عوض کنید.
______________________________________________________________________________________________

شاد و خوش و خرم باشید. تا بعد ...
نوشته شده توسط دانیال مهرجردی(سابق) در چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت۱۳۹۲ و ساعت 10:20 |
  • شااززز منگولیا
۰۹
ارديبهشت
به نام خداوند جان آفرین.

سلام بچه ها. خوبین؟ خوشین؟ میدونم کلی استرس مرحله دو دارید. البته طبیعیه ولی سعی کنید که نابود کنید این استرس رو.

نمیخواستم پست بذارم برای مرحله دوم چون تقریبا همه سایتا پست گذاشته بودن ولی خب گفتم شاید یک چیز جدید هم من بگم.

یکی از مهمترین نکات مرحله دو اینه که اگه آزمون برای شما سخته, برای همه سخته. یعنی اگه نمره شما بالا نشده قطعا نمره بقیه هم بالا نشده و اگه کسی ادعایی کنه با احتمال خوبی داره چرت میگه (به خصوص توی نظرات شاززز).

بعد از اینکه آزمون روز یک رو دادین اصلا نا امید نشید و اصلا الکی روحیه نگیرید. سعی کنید که این دو تا آزمونی که میدید براتون دو تا آزمون کاملا مجزا از هم باشه. یعنی انگار اصلا هیچ ربطی به هم ندارن.

همه سوالا رو کامل بخونید. اصلا از هیچ سوالی نگذرید. پارسال یکی از بچه ها که جزو دوستای من بود به خاطر اینکه سوال آخر مرحله دو طولانی بود و حوصله نداشت بخونه قبول نشد. میدونید که سوال آخر قسمت آسون داشته. خود من هم سال دوم, توی نیم ساعت آخر آزمون, با قسمت الف سوال آخر, قبول شدم.

هیچ موقع سر آرمون ناراحت نشید که چرا نمیتونید حل کنید. تقریبا نیم ساعت توی شک آزمون خواهید بود. توی یکی از امتحان های دوره طلای همین امسال, من توی سه ساعت هیچی سوال حل نکردم و توی نیم ساعت 3 تا سوالو با هم حل کردم. پس بازم تاکید میکنم اصلا نا امید نشید.

طوری راه حل ها رو بنویسید که نمره کامل سوال رو بگیرید. یعنی اگه سوال بیست نمره داره اصلا به نمره کمتر از بیست راضی نشید اگه تونسته بودید که سوال رو حل کنید. پس سعی کنید که کامل جواب رو بنویسید.

خوش خط بنویسید راه حل ها رو و تمیز و مرتب. به فکر چشمای مصحح هم باشید که وقتی قراره چهارصد تا برگه رو تصحیح کنه ممکنه اصلا اعصاب بد خط بودن شما رو دیگه نداشته باشه. کاری نکنید کارتون به اعتراض بکشه با خوانا ننوشتن.

سعی کنید هیچ سوالی رو خالی نذارید. به نظر من خیلی کار اشتباهی هست که یک سوال رو خالی بدید.

حتما آب و شکلات با خودتون ببرید که وقتی یکم از آزمون گذشت شکلات رو بخورید و وقتی احساس خستگی کردید آب رو. میگن خیلی خوبه و منم تجربه کردم خوب بودنشو.

توی هیچ لحظه از آزمون دست از تلاش نکشید که پشیمون نشید. خیلی از سوالا یهویی راه حلاش به ذهن میرسه و ایدش میاد.

هر موقع که خیلی احساس استرس کردید و اعصابتون به هم ریخته بود,نفس عمیق خیلی خیلی خوبه. من که خیلی با یک نفس عمیق میتونم تمرکزم رو به دست بیارم.

سعی کنید از وسایل تحریری به اندازه کافی داشته باشید که باعث اعصاب خوردیتون سر آزمون نشه. مثلا یهو خودکارتون تموم نشه که مجبور شین برین دنبال خودکار گرفتن از مراقبا ... :|

الان دیگه همتون هرچی تونستید تلاش کردید. استرس میتونه مضرترین اتفاق باشه براتون. نذارین تلاشتون با استرس که خیلی هم بیخود نابود شه.

بازم تاکید میکنم که بعد از آزمون روز اول نه روحیه بگیرید و نه روحیتون رو از دست بدید. بازم میگم اگه آزمون برای شما سخته برای بقیه هم سخته. 

خواب کافی و تغذیه خوب و مناسبی داشته باشید و طوری نباشه که خوابتون بیاد سر آزمون.

امیدوارم که همتون خوب بدید آزمون رو. اگه چیز دیگه ای به ذهنم رسید, پایین همین پست مینویسم.

شاد و خوش و خرم باشید و بدون استرس ... ;)

________________________________________________________________________________________________________

پی نوشت 1: نظرات شاززز تا فردا ساعت دو ظهر بسته خواهد بود و هیچ گونه پاسخ نامه ای روی شاززز قرار نمیگیره.به این نتیجه رسیدیم که پاسخ نامه رو نذاریم تا بعد از آزمون روز دوم. بهتر هستش که شما هم راجع به جواباتون بحث نکنین و به روز اول اصلا فکر نکنید.


  • شااززز منگولیا