شاززز

شما در حال مشاهده بلاگ قدیمی شاززز هستین! سایت جدید به آدرس shaazzz.ir در دسترسه.
شاززز

اینجا وبسایت آزاد المپیاد کامپیوتره! ;)
واسه ی همه ی سطوح از تازه کارها تا طلای جهانی!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در آبان ۱۳۸۹ ثبت شده است

۲۴
آبان
سلام! خوبید؟ خوش میگذره؟ ...؟ خب خدارو شکر! پس میرم سر اصل مطلب: انشاالله میخوایم واستون یه آزمون آزمایشی مرحله ۱ برگزار کنیم!


این آزمون تو مدارس خودتون به صورت حضوری (شبیه‌سازی جلسه امتحان) برگزار می‌شه (به صورت همزمان در تعداد زیادی از مدارس کشور)، بعد هم پاسخنامه‌ها به دست ما می‌رسه و ما صحیحش می‌کنیم و نمره‌هاش رو بهتون اعلام می‌کنیم! تاریخ آزمون صبح جمعه ۱۹ آذر ۸۹ هستش و تمام تلاشمون رو می‌کنیم که دقیقا تو همین تاریخ برگزار بشه (حالا اگه مجبور شدیم تاریخ رو عوض کنیم دیگه مجبور شدیم خب!)
در مورد سبک سوالات و تعداد سؤالات و تعداد گزینه‌ها و مدت امتحان و ... هم فقط میتونم بگم که ما تمام تلاشمون رو می‌کنیم که شبیه مرحله ۱ باشه! :دی

فقط برای برگزاری این امتحان در مدارس مختلف، نیاز به کمک شما داریم، یعنی از هر مدرسه‌ای یه نفر آدم معتبر (!) باید مسئولیت برگزاری این امتحان تو مدرسشون رو بر عهده بگیره که ما سؤالات رو به اون تحویل بدیم و پاسخنامه‌ها رو از اون تحویل بگیریم و خیالمون راحت باشه که آزمون رو تو مدرسشون به صورت استاندارد برگزار می‌کنه!
حالا واسه اینکه این امتحان به بهترین نحو و در بیشترین تعداد مدارس ممکن برگزار بشه، شما باید تو مدرستون یه آدم معتبر (مثلا یکی از فارغ‌التحصیلان مدرستون که مدال المپیاد داشته باشه یا مدیر مدرسه یا هرکس دیگه‌ای که بشه روش حساب کرد) رو خبر کنید که به ما ایمیل بزنه و اعلام آمادگی کنه، ما بقیش رو با اون هماهنگ خواهیم کرد!
واسه بچه‌های مدارسی که به هردلیلی آزمون توش برگزار نمیشه هم یه فکری خواهیم کرد! فکرمون احتمالا این خواهد بود که سر همون ساعت که امتحان تو مدارس دیگه برگزار میشه ما هم سوالا رو میزاریم تو شاززز و تا یه زمانی بهش مهلت میدیم که جواباش رو بهمون ایمیل کنه!(اگه فکر بهتری به ذهنتون رسید بگید! :دی)


یادآوری: ایمیل شاززز این بود: sh44zzz [AT] gmail [DOT] com

پ.ن:‌ لطفا هرچه زودتر واسه پیدا کردن اون آدم معتبر تو مدرستون اقدام کنید!

  • شااززز منگولیا
۱۹
آبان
سلام

دور دوممسابقات اینترنتی برنامه‌نویسی دانش‌آموزی(که دور اولش توی تابستون برگزار شد) به زودی شروع می‌شه.
مسابقه اول از بیست و یک آبان (جمعه) شروع می‌شه و برای یک هفته ادامه پیدا می‌کنه.

مسلماً شرکت توی این مسابقه به همه‌ی علاقه‌مندها توصیه می‌شه (مخصوصاً از نوع المپیاد کامپیوتری)
من سعی می‌کنم اطلاعات بیشتری در مورد مسابقه از برگزارکننده‌ها بگیرم و به همین پست اضافه کنم. (البته توی سایت مسابقه هم توضیحات خوبی در مورد نحوه‌ی برگزاری، مقالات آموزشی، آرشیو سؤالات و ... هست که می‌تونید ازشون استفاده کنید.)

یادتون نره اگه می‌خواید شرکت کنید باید از طریق سایت مسابقاتثبت نامکنید.


به‌روز‌رسانی:اطلاعات بیشتر در مورد ISPC، به نقل از برگزارکنندگان:

«هدف اصلی ispc ایجاد محیطی برای پیشرفت دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان در زمینه‌ی علوم کامپیوتر است. ispc به محدوده‌ی خاصی از علوم کامپیوتر محدود نمی‌شود و در طول زمان ممکن است مباحث جدیدی به آن اضافه شود. سطح مطالب و مسابقه‌های ispc برای دانش‌آموزان متوسط و بالا در نظر گرفته شده است. دانش‌آموزانی که در یک موضوع خاص سطح خیلی بالایی دارند، شاید مسابقه‌های پیکارجو در آن زمینه نیابند و این طبیعی است.
در زمینه‌هایی که با المپیاد کامپیوتر  اشتراک دارند، تخمین ما این است که مطالب برای بیشتر دانش‌آموزانی که به دوره‌ی المپیاد راه نیافته‌اند می‌تواند مفید باشد. البته در صورتی که افراد بیشتری کمک کنند شاید بتوانیم بخش مخصوص المپیادی‌ها را هم اضافه کنیم، اما به نظر می‌رسد اگر کارهای مخصوص المپیاد توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان انجام شود، منسجم‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.
البته ماهیت و فلسفه ispc هنوز در حال شکل گرفتن است و این به خاطر نوپا بودن و تکراری نبودن این جریان است. امیدواریم که با کمک دوستان این جریان به جریان موفقی مبدل بشود.»
نوشته شده توسط سید مهران خلدی(سابق) در پنجشنبه ۲۰ آبان۱۳۸۹ و ساعت 0:1 |
  • شااززز منگولیا
۱۲
آبان

خب هفته پیش مهران پست «چندتا سؤال» رو داده بود که توی این پست راه حل اون سؤال‌ها رو می‌گیم:

۱- برای حل این سوال از استقرا استفاده می‌کنیم. پایه استقرا: برای n=۱، عدد مورد نظر ۲ است. هر عدد n+۱ رقمی مورد نظر را بر حسب عدد n رقمی به این صورت می‌سازیم:
اگر عدد n رقمی بر ۲n+۱بخشپذیر بود آن را بعلاوه ۲×۱۰nمی‌کنیم و در غیر این صورت آن را بعلاوه ۱۰nمی‌کنیم تا عدد به دست آمده بر ۲n+۱بخش‌پذیرباشد.


۲- چون ۳۹ عدد متوالی داریم می‌توان گفت که حداقل ۲۰تای آنها در یک بازه ۱۰۰تایی (یعنی بین۱۰۰×kو۱۰۰×(k+۱)) هستند. با استفاده از اصل لانه کبوتری می‌توان ثابت کرد که مجموع ارقام یکی از این ۲۰ عدد بر ۱۱ بخشپذیر است (اثبات بر عهده خواننده!)

۳- همانطور که در راهنمایی پست قبل اشاره شد "عدد مورد نظر، برابر میانگین تمام اعداد یادداشت شده به ازای جایگشت‌های مختلف افراد است." برای محاسبه مجموع اعداد یادداشت شده می‌توان در نظر گرفت که هر عدد چند بار در جای درست خود ظاهر شده است. مثلا می‌خواهیم ببینیم عدد ۱ چند بار در جای درست خود در جایگشت آمده است، فرض میکنیم که عدد ۱ در جای اول (جای درست) قرار دارد. در این صورت برای دیگر اعداد(n-۱)!حالت وجود دارد. پس ۱ در(n-۱)!جایگشت در جای خود است. چون n عدد داریم در مجموعn×(n-۱)!بار اعداد در جای درست خود قرار گرفته‌اند. یعنی مجموع اعداد نوشته شده برابرn!و میانگین آنها برابرn! ÷ n! = ۱خواهد بود.


۴- جعبه ها را براساس تعداد سیب‌ها به صورت افزایشی مرتب می‌کنیم. اگر تعداد گلابی‌ها در جعبه‌های فرد بیشتر از نیمی از کل گلابی‌ها بود همان جعبه‌ها را (به همراه جعبه آخر برای حالت n زوج) انتخاب میکنیم. در غیر این صورت جعبه های زوج را (به همراه جعبه آخر برای n فرد و یا هر یک از جعبه های فرد برای n زوج) انتخاب میکنیم. در این صورت حداقل نیمی از سیب‌ها و نیمی از گلابی‌ها را در[n÷۲]+۱تا از جعبه‌ها خواهیم داشت.


۵- سوال از ما گرافی با n راس می‌خواهد که درجه‌ی هیچ ۳ رأسی از آن برابر نباشد. برای ساختن این گراف (برای nهای زوج)n÷۲از رئوس را در بالا وn÷۲را در پایین قرار می‌دهیم. هر رأس از بالا را، به تمامی رئوس پایینی که در سمت چپ آن قرار ندارند وصل می‌کنیم. (به این ترتیب هر رأس پایین هم به تمامی رئوس بالایی که در سمت راست آن قرار ندارند وصل می‌شود). به این ترتیب دنباله‌ی درجات گراف حاصل «۱، ۱، ۲، ۲، ...،n÷۲،n÷۲» خواهد بود.) برای n فرد کافی است یک رأس با درجه‌ی ۰ به گراف اضافه کنیم)

  • شااززز منگولیا
۰۵
آبان
۱- ثابت کنید برای هر عدد طبیعی n، می‌توان عددی n-رقمی با رقم‌های ۱ و ۲ پیدا کرد که بر ۲nبخش‌پذیر باشد.
(راهنمایی: استقرا خیلی خوبه)

۲- ثابت کنید بین هر ۳۹ عدد متوالی، می‌توان عددی را پیدا کرد که مجموع رقم‌های آن بر ۱۱ بخش‌پذیر باشد.
(راهنمایی: لانه‌ی کبوتری هم خیلی خوبه)

۳- n فوتبالیست با شماره‌های ۱ تا n، و n صندلی با شماره‌های ۱ تا n وجود دارد. با هر سوت مربی، n نفر به صورت کاملا تصادفی روی صندلی‌ها می‌نشینند و مربی تعداد افرادی که روی صندلی با شماره‌ی خودشان نشسته‌اند را یادداشت می‌کند. این آزمایش را به دفعات زیاد تکرار می‌کند. میانگین تمام اعداد نوشته شده چه عددی خواهد بود؟
(راهنمایی: عدد مورد نظر، برابر میانگین تمام اعداد یادداشت شده به ازای جایگشت‌های مختلف افراد است.)

۴- n جعبه داریم. در جعبه‌ی i-ام aiکیلو سیب، biکیلو گلابی وجود دارد. ثابت کنید می‌توانیم با برداشتن[n/۲]+۱تا از جعبه‌ها را برداریم، که حداقل نیمی از [کل] گلابی‌ها و حداقل نیمی از [کل] سیب‌ها را برداشته باشیم.
(راهنمایی: استقرا همیشه آسون‌ترین راه نیست)

۵- قرار شد تیم المپیاد کامپیوتر جهانی امسال ۳-نفره باشد و مسئولین کمیته برای موفقیت هر چه بیشتر تیم، به فکر افتاده‌اند. آنها بعد از بررسی‌های بسیار، و مشاوره با نویسندگان شاززز، توانستند شرط لازم و کافی برای موفقیت تیم را کشف کنند: «تعداد دوستان هر فرد (از ۳ نفر تیم، و در بین تمامی شرکت‌کنندگان) باید با تعداد دوستان ۲ نفر دیگر برابر باشد.» بعد از تلاش‌های بسیار، و با اجرای الگوریتم‌های پیچیده، کمیته به این نتیجه رسید که امسال به هیچ وجه تیم جهانی المپیاد کامپیوتر نتیجه‌ی خوبی نخواهد گرفت و به همین دلیل تصمیم گرفته المپیاد کامپیوتر را منحل کند. با دانستن تعداد شرکت‌کنندگان، یک نحوه‌ی دوستی ممکن بین افراد را بیابید. (دوستی رابطه‌ی دوطرفه است.)
(راهنمایی: فهمیدن سؤال نصف سؤاله!)

  • شااززز منگولیا