شاززز

شما در حال مشاهده بلاگ قدیمی شاززز هستین! سایت جدید به آدرس shaazzz.ir در دسترسه.
شاززز

اینجا وبسایت آزاد المپیاد کامپیوتره! ;)
واسه ی همه ی سطوح از تازه کارها تا طلای جهانی!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۵
آبان
سلام بچه ها! خوبین؟

تو این پست بیشتر می خوام در مورد برنامه عملی امسال شااززز و منابع برنامه نویسی و الگوریتم حرف بزنم. از اون جایی که شما دارین برای المپیاد کامپیوتر می خونید، برنامه نویسی و الگوریتم یک بخش مهم از کارتون هستش و حتماً باید براش وفت بذارین. تقریباً یک هفته بعد از اعلام نتایج مرحله 2، مرحله 3 هستش و باید از قبل برنامه نویسی و الگوریتمتون رو قوی کرده باشین چون عمراً بتونید تو یه هفته برنامه نویسی یاد بگیرید.شاید برنامه نویسی تو مرحله 2 بهتون خیلی کمک نکنه ولی دونستن بعضی از ایده های الگوریتمی باعث می شه که دید خیلی بهتری نسبت به سوالات داشته باشید و حتی ممکنه توی مرحله 2 ازشون استفاده کنید مثلاً تو راه حل سوال dfs بزنید.

خب منابع الگوریتم:

یکی از بهترین کتاب های الگوریتم کتاب "آشنایی با الگوریتم با رویکرد خلاقانه" (معروف به creative) هستش که تقریبا تمام الگوریتم های که لازمتون می شه رو توش نوشته و طرز فکر کردن روی مسائل رو بهتون یاد می ده و حتما سعی کنید این کتاب رو بخونید. کتاب بعدی کتاب "CLRS" هستش که تمرین های خیلی خوبی داره ولی برای خوندن مناسب نسیت و بیشتر برای مرجع استفاده می شه.

کتاب انگلیسیCLRSو

کتاب انگیسیCreative(با نرم افزارDjViewبازش کنید)

منابع برنامه نویسی:

تعداد سایت های برنامه نویسی خیلی زیاده که تعدادی از مهم هاش رو این جا می گم. سایتCodeforcesیکی از بهتریت سایت های برنامه نوسی است که به طور میانگین هر هفته 1 کانتست برگزار می کنه و می تونین سوال های کانتس های قبلی رو حل کنید. سایتSGUهم سوال های خوبی داره و می تونین شروع کنین و اون سوالایی که تعداد بیشتری آدم زدنش(سوال های آسونش) رو بزنین. سایت تمرین و درسنامه  usaco trainingهم خیلی خوبه و به صورت مرحله به مرحله الگوریتم های مختلف رو معرفی می کنه و سوال هایی در مورد اون مبحث رو بعدش بهتون می ده که حل کنید. سایت کانتستusacoوcociهر ماه کانتست هایی برگزار می کنه که سوالای خوبی داره که خیلی شبیه سوال های امتحان های عملی دوره تابستانی المپیاد کامپیوتر هست.

برای حل کردن سوال های شبه مرحله 3 و آماده شدن برای مرحله 3 می تونین ازProject Eulerاستفاده کنید.

سایت های دیگه هم مثلSPOJوTIMUSمی تونید استفاده کنید اگر سوال کم آوردید.

 

برنامه آزمون های عملی شااززز امسال اینجوریه که هر 1-2 هفته یک بار روز های پنج شنبه یا جمعه قراره یک آزمون بگیریم که به صورت زنده کد های شما جاج می شه و هر آزمون از 3 تا 4 سوال تشکیل میشه که سعی می کنیم تا سوال ها پیش نیاز زیادی نداشته باشند و بیشتر ایده خور باشن!
هنوز یه خورده مونده تا سیستم جاج کامل راه بیفته و تست بشه.ولی ما از الان ثبت نام رو شروع می کنیم.برای ثبت نام هم به این لینک بروید:

http://sh44zzz.gigfa.com/register

---------------
محمدجواد : جواب های هفته قبل و این هفته و سوالای خوب شوروی و اینا رو جمعه این هفته میذاریم.
پ.ن:لطفا از مشخصات(اسم، مدرسه و ...) واقعی تون استفاده کنید. کسانی که با مشخصات جعلی (:دی) ثبت نام کنند را حذف می کنیم.
نوشته شده توسط امیرمحسن آهنچی(سابق) در یکشنبه ۲۶ آبان۱۳۹۲ و ساعت 14:28 |
  • شااززز منگولیا
۲۴
آبان
سلام :)

سوال های این هفته هم آمادست. راهنمایی برای سوال های هفته پیش رو به زودی میذاریم همینجا.

میتونید از
با تشکر از آقای آرش پوردامغانی که زحمت طرح سوالا رو کشیدن.

  • شااززز منگولیا
۱۷
آبان
درودی دوباره :)

آزمون دوم رو ازاینجابگیرید. :)

تو این آزمون یه سبک دیگه از سوالا رو دادیم که تو همه مراحل المپیاد سالانه زیاد دیده میشه. اونم بزرگترین و کوچکترین بودن یک جوابه و ایده های مختلفی که ممکنه سر اثبات هاش بخوره. (اینا فقط مسئله است و اثبات ها و مسائل از این قبیل خیلی ایده های مختلف و گاهی عجیب ممکنه داشته باشه.)

خوش باشید‌ :)

  • شااززز منگولیا
۱۷
آبان
سلام :)

راهنمایی های هفته پیش :

راه حل ها

سوال اول :‌ نفر دوم همواره می تواند برنده باشد. نفر دوم می تواند کاری کند به بعد از حرکت او شکلات مربعی باشد. و طبق استقرا می برد.

سوال دوم :
الف ) این دنباله را در نظر بگیرید :

n, 1,2,3,....,n, 1,2,....,n,  1,2,..... ,n

دنباله   1 تا n  در این دنباله n-1  بار تکرار می شود.( به این نکته توجه کنید که هر جایگشت به جز جایگشت تمامن نزولی حداقل یک نابجایی دارد)

ب) استقرا. با در نظر گرفتن اولین جایی از دنباله که تا آن جا همه ی رقم های 1,2,....n آمده اند ثابت کنید‌ :

f(n) >= f(n-1) + n

ج) از نابرابری های بالا استفاده کنید و سپس ثابت کنید این مقدار برابر با 6 نیست.


سوال سوم :

الف)
(0)1     1(0)
(0)0     0(0)
(0)>      >0
(1)1    1(1)
(1)0    0(1)
(1)>      >0

ب) با همین روش پرانتزگذاشتن و پاک کردن سعی کنید علامت بزرگتر و کوچکتر دقیقن در وسط به هم برسند.

پ) مانند قسمت «ب» حل می شود(خودتون رو فقط به پرانتز محدود نکنید)

ت) ++ یعنی از آخر تا جایی که یک است می خواهیم این یک هارا صفر کنیم.

ث) از الگوریتم جمع استفاده کنید. (روی این سوال زیاد فکر کنید  :D)


سوال های این هفته رو تا آخر شب میذاریم :)

  • شااززز منگولیا
۱۰
آبان
سلام :)

ببخشید که دیر شد. متاسفانه کاری پیش اومده بود برای بچه ها.  با تشکر ویژه از محمد مهدی جهان آرا که خیلی کمک کرد بهمون.

متن سوالا رو می تونید از اینجا دریافت کنید.

جمعه هفته آینده راه حل ها به همراه سری دوم سوالات روی سایت قرار می گیره.

  • شااززز منگولیا
۰۶
آبان
سلام :)
خوبین؟ خوش میگذره؟ سوال حل می کنید؟

خب قراره تو این پست منابع تئوری رو بگم. و این که آزمون های شاززز چه شکلی برگزار میشه.
اول از همه این که تئوری بخش خیلی مهم کاره. دستتون باید خیلی قوی شده باشه و زود ایده بزنید. برای همین باید خیلی مساله حل کنید تا سریع ایده ها به ذهنتون بیاد. توصیه ما اینه که طبق برنامه زیر پیش برید :
اولین کتابی که باید بخونید الفباست.(الفبای المپیاد ریاضی و کامپیوتر / مرتضی محمدآبادی) مخصوصا فصل اول و چهارم(استقرا) این کتاب خیلی مهمه. بعد هم ترکیبیات علیپور(انتشارات فاطمی) هست که فصل های کامپیوتریش رو باید بخونید و مساله هاش رو حل کنید. استراتژی های حل مساله هم چهار فصل اولش برای کامپیوتر لازمه(لانه کبوتریش کمتر به درد می خوره). آروم آروم گراف رو هم شروع کنید. تا بخش 2.3 کتاب وست در حد مرحله 2 کافیه. تمرین هاش رو هم حل کنید دیگه :). بعد این که خوب سوال حل کردید و اصول دستتون اومد(استقرا و ناوردایی و ...) باید سوال واقعی حل کنید(یعنی سوالی که ایده حلش رو نمی دونید). یک کتاب خیلی مفید شورویه.(المپیاد های ریاضی شوری) همه جور سوالی داره و سوال های کامپیوتریش هم کم نیست.لیست سوال های خوبش رو هم داریم در میاریم که میذاریم همین جا.رو سوالاش خیلی فکر کنید و زمان حل کردن براتون مهم نباشه. یک سوال که کلی ایده بزنید روش بعد حل بشه خیلی بهتر از سوالیه که سریع حل کنید چون ایده های بیشتری یاد می گیرید.المپیاد های ریاضی لنینگراد هم سوالای خوبی داره.
خیلی از این لیست نترسید. اگه منطقی وقت بذارید می تونید چهار پنج ماهه تمومش کنید.اگه هم بیشتر مساله حل کنید که کمتر هم ممکنه طول بکشه. اما اگه وقت ندارید چیز هایی که لازمه بخونید ایناست :
الفبا فصل 1 و 4 -  علیپور فصل های 1و2و3و5و6و9 - استراتژی تمرین های زوج - وست فقط سوال های علامت دار - شوروی هم هرچی سوال رسیدید ازش حل کنید.

شاززز هم قراره هر هفته یا هر دو هفته آزمون بگیره. هر آزمون سه تا سواله که یه روز هفته قرار می گیره روی سایت. سوالا امتیاز دارن و آزمون زمان هم داره. یعنی می تونید از خودتون آزمون بگیرید. اگر هم نگرفتید رو سوالا حتما فکر کنید چون سعی می کنیم ایده های سوالا جدید باشه. هفته بعد هم راه حل این سوالا و سوال های جدید قرار داده میشه. سعی میشه که راه حل ها آموزشی و مفید باشه.
اولین سری سوالات هم جمعه این هفته رو شاززز قرار داده میشه.

موفق باشید :)


پ.ن : من خودم وست رو از روی فارسیش خوندم. ولی فارسی و انگلیسیش فرق داره. مخصوصا سوالاش. تو این پست منظورمون وست فارسی بوده ولی سوالاش رو از روی انگلیسی بخونید بهتره.کتاب شوروی و لنینگراد هم پی دی افش هست که میذاریم همین جا.

  • شااززز منگولیا
۰۴
آبان
درود بر همه :)

با کمی تاخیر سال تحصیلی جدید هم به همه تون تبریک میگیم.

اولین نکته ای که میخواستم بگم اینه که ببخشید بابت تاخیر ... داشتیم برنامه های امسال شاز رو آماده میکردیم و کمی طول کشید. باز هم معذرت.

خب حالا برنامه امسال. امسال برای آزمون های تئوری قراره که هر هفته یا هر دو هفته یک آزمون تئوری در سطح مرحله دو روی سایت قرار داده بشه برای شما که برید و حل کنید. راه حل و راهنمایی هم در هنگام شروع آزمون بعدی داده میشه. آزمون های سطح مرحله یک نیز در صورت برگذاری از چند هفته قبل بهتون اعلام میشه.

برنامه بخش عملی و طریقه برگذاری آزمون رو بهتون اعلام میکنیم. سعی شده هر ماه یک آزمون عملی برگزار بشه که طریقه ش و امکان برگزاریش به زودی اعلام میشه.

اما حرفی که براتون داریم از طرف نویسنده های شاز اول این که هیچ وقت امیدتون رو از دست ندید. ما سعی میکنیم یک برنامه درسی براتون تهیه کنیم که میتونین طبق اون پیش برید. حرفی که برای سال دومی ها داریم اینه که امسال سالیه که شما حق یک دور شرکت در آزمون های ورودی به دوره رو دارید. این شانس رو هیچ وقت فراموش نکنید و امیدتون رو بهش از دست ندین. حتی اگه امسال در هر یک از مراحل شکست بخورید ازونجا که برای اون مرحله کار کرده بودید و برنامه داشتید سال دیگه در اون مرحله با آرامش بیشتری شرکت خواهید کرد (چون یک بار تجربه جدی آزمون دادنشو دارید). اما سال سومی ها‌،‌ همون طور که خودتون میدونید امسال براتون خیلی مهم و سرنوشت سازه. باید نهایت استفاده رو از امسال ببرید. تنها حرفی که براتون داریم اینه که اعتماد به نفستون رو هیچ وقت از دست ندید. از دست دادن اعتماد به نفس یعنی قبول کردن شکست و کسی که شکستش رو قبول داره به پیروزی نمیرسه. به قول معروف هر وقت تونستید چند صد نفر نام ببرید که قطعن مرحله یک از شما بهتر میشن یا ۷۰ تا ۸۰ نفر نام ببرید و ثابت کنید قطعن مرحله دو بهتر میشن از شما یا ۳۰ تا ۴۰ نفر نام ببرید و ثابت کنید مرحله سه حتمن این سی چهل نفر از شما بهتر میشن اونوقت اجازه بدین به خودتون که به نا امیدی فکر کنید. :) حرف آخر که برای همه تون دارم اینه که سعی کنید به قدری تلاش کنید که به نتیجه ای که میگیرین راضی باشین.

این هم لیستی از طلا های امسال :‌ آقایون مجتبی فیاضبخش ، امیر محسن آهنچی ،‌ سید علی طباطبایی ، محمد جواد حاجی علی خانی ،‌ مهرداد میری ، محمد امین خشخاشی مقدم ،‌ ایلیاد رمضانی ، علی اکبر نفر و آقای امین عابدی که از طلا های سال قبل هستند و به جمعمون اضافه میشن.

برنامه ها و زمان آزمون ها رو تا هفته دیگه اعلام میکنیم

تلاش یادتون نره :)‌ امید وارم امسال سال خوبی رو در کنار هم داشته باشیم

موفق باشید

  • شااززز منگولیا