شاززز

شما در حال مشاهده بلاگ قدیمی شاززز هستین! سایت جدید به آدرس shaazzz.ir در دسترسه.
شاززز

اینجا وبسایت آزاد المپیاد کامپیوتره! ;)
واسه ی همه ی سطوح از تازه کارها تا طلای جهانی!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دوره نقره-طلا

شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۸۸، ۰۹:۲۹ ق.ظ

به نام خدا

سلام به همه دوستان!

من علی باباییم. هم دوره‌ای علیرضا ذاکری و یکی از نویسنده ‌های دیگه این وبلاگ.
راستش چند روز پیش با یکی از بچه‌های دوره نقره-طلا در مورد دوره‌شون صحبت می‌کردیم، فکر کردم بد نباشه اینجا هم یه سری توضیحات بدم.
تو این دوره برای بچه‌ها ۲-۳ تا دوره‌ی دو هفته‌ای می‌ذارن که توش یه سری مباحث جدید می‌گن و آخرش امتحان‌های نهایی است که توش مدال طلاها و ۶ نفری که باید برای تیم رقابت کنند مشخص می‌شه. البته احتمال داره با طرح جدید کمیته این چیزها تغییر کنه.
مهمترین مباحثی که تدریس میشه این هاست:

flow , mincut

segment tree

kmp

matching, wmatching, vertex cover, ...

2connected vertex-edge component

2sat

eulerian tour

strongly connected components

convex hull

equation system

یاد گرفتن یه الگوریتم نیاز به این داره کهخودتونبخونیدش و کدش رو بزنید. منظورم اینه که خیلی رو کلاس‌های دوره برای یاد گرفتن این چیزها حساب نکنید و خودتون اون ها رو بخونید و تمرین کنید. مخصوصا اگه معلماتون نتونن خیلی خوب بهتون توضیح بدن (اتفاقی که سر دوره ما افتاد). واسه اینکه خودتون این ها رو بخونید منبع زیاده. از نوع کتابیش CLRS و creative و از نوع اینترنتیش رو هم خودتون سرچ کنید. مثلا اولین لینک تو قسمت پیوندهای همین وبلاگ ۳ تا از این درس ها رو توضیح داده.

یکی از کارهای مهمی که بچه ها تو این دوره انجام می‌دن حل مساله‌ تو سایت‌های اینترنتی است. مهمترینش (به نظر من) usaco است. تو این سایت یه سری سوال هست که باید به ترتیب (بخش به بخش) حلشون کنید و یه سری هم مطالب آموزشی داره که توش خیلی از الگوریتم ها رو یاد داده و خیلی مفیده. سایت های دیگه هم هست که اکثرا ACMای اند ولی برای تمرین کد زدن خیلی خوبند. بهترینش (بازم به نظر خودم) SGU است. اما اولویتتون تو این سایت ها USACO باشه بهتره. لینک این سایت ها تو قسمت پیوندهای همین وبلاگ هستش.

یک کار مهمه دیگه هم امتحان دادنه. امتحان‌های آنلاین اینترنتی فت و فراوونه. یکی از خوب‌هاش بازم مال سایت usaco است و یکی دیگه یه سایته برای المپیاد ملی کرواسی که آدرس‌هاشون به ترتیب اینهاست:

http://ace.delos.com/contestgate

http://hsin.hr/coci/

به جز امتحان‌های آنلاین خودتون هم می‌تونید سوال‌ها و testdata های امتحان های قدیمی رو پیدا کنید و از خودتون امتحان بگییرید. مثلا INOI و IOI و CEOI های سال‌های قبل خوبند.

امیدوارم حرف‌هایی که زدم به دردتون بخوره.

فعلا خداحافظ.

  • ۸۸/۰۷/۱۱
  • شااززز منگولیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی